نون والقلم

لیاقت افسری جنگ نرم ندارم ولی دوست دارم سرباز گوش به فرمان باشم

نون والقلم

لیاقت افسری جنگ نرم ندارم ولی دوست دارم سرباز گوش به فرمان باشم

نون والقلم

نظم جدید جهانی در حال شکل‌‎گیری است اما برخی هنوز معتقدند باید تسلیم غرب شد
اما سؤال اصلی این است که وظیفه ما در این برهه حساس چیست؟
1- واقعیات جهان و منطقه را به درستی درک و از تحلیل غلط و واژگونه پرهیز کنیم
2- آمادگی برای نقش آفرینی در نظم جدید جهانی، از طریق قویتر کردن کشور
«علم و فناوری»، «اقتصاد»، و «فرهنگ» را سه عنصر کلیدی برای افزایش اقتدار کشور
در میان سه عنصر کلیدی برای افزایش اقتدار کشور، «فرهنگ» از همه مهمتر است زیرا با باورها و عقاید مردم مرتبط است

آخرین نظرات

پنجشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۵، ۰۸:۲۰ ب.ظ

علوم حوزوی بهتر است یا علوم دیگر

پنجشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۵، ۰۸:۲۰ ب.ظ

امروزه بعضی از جوانان متدین که در زمینه های علمی غیر دینی فعالیت دارند .شاید از خود این سوال را پرسیده باشند که قدم نهادن در عرصه های علم  مهندسی و تجربی ما را به کمال می رساند یا خیر ؟ .
از اینرو در این تحقیق سعی کردیم که نگاه و دیدگاه اسلام را در مورد علم بررسی کنیم .امیدواریم با مطالعه دقیق این جزوه به سوالات شما پاسخ داده باشیم

همیشه در این عالم بشر با راز و رمز هایی مواجه بوده که همواره در رمزگشایی این اسرار تلاش های بسیاری انجام داده است که بنا به گستردگی اسرار و گوناگون بودن آن نوعا علوم هایی از قبیل ریاضیات ، فیزیک ، شیمی ، طب ، نجوم و غیره بوجود آمده است .
از اینرو طبیعتا این علوم بخاطر جذابیت ها ، موفقیت ها ، دست آوردها و درآمدهایی که داشته است بسیاری از جوانان تشنه علم را به این سمت کشانده است . امروزه جوانان متدین با سوالاتی مواجه و دچار شک و تردید شده اند ، که به چند نمونه از این سوالات اشاره میکنیم
1 -  علم سودمند علمیست که والی انسان باشد و روح انسان را ارتقاء دهد و ما را به خدا نزدیک کند . سوال اینجاست که مثلا علوم مهندسی یا علوم دیگر که  اثری از تهذیب نفس یا علوم دینی در آن نیست جزء علوم سودمند نیست ؟
2 -  منظور از علمی که در احادیث به آن سفارش شده کدام علوم است؟
 
3 - آیا این علومی که در دانشگاه ها خوانده می شود باعث نزدیکی انسان به خدا می شود؟
 
4 – علمی که در احادیث به آن اشاره شده است چه علمی است
5 - منظور از فراگیری علم از دیدگاه اسلام چیست و در این زمانه اسلام در مورد یادگیری چه علمی را واجب می داند ؟
6 - علم و تزکیه دو بالی هستند که انسان را به سعادت می رساند . آیا منظور از علم ، علم الهی است یا نه ، منظور همه علوم است مثلا علم فیزیک یا علم ریاضی و ...... انسان را به خدا نزدیک میکند ؟
اصولا کسانی که اسلام را به طور عمیق درک کرده باشند و مطالعاتی در این دین کامل الهی داشته اند به خوبی می فهمند که اسلام همیشه و در همه حال به خیر و صلاح بشر اندیشیده و راهکارهایی بسیار مفید برای رستگار شدن انسان تبیین نموده است . هدف اسلام که  با نگاه دقیق و عمیقی که به تحصیل علم دارد  را توجه به نفس و شناخت خویشتن می داند. که اگر انسان خود را بشناسد و پیدا کند ، بنا به روایت زمینه شناختن خداوند متعال است .
پس تحصیل علم برای این  است  که  عقل بشر در جاده ضلالت و پر پیچ و خم گمراهی دچار تردید نشده و سر از جاده نا کجا آباد در نیاورد

برای گرفتن فایل کامل این تحقیق اینجا کلیک کنید

موافقین ۸ مخالفین ۱ ۹۵/۰۷/۰۱

نظرات  (۲۳)

سلام 
 از نظر من همه ی علوم , نافع هستند . 
در بحث عبادت , متاسفانه یکی از بزرگان , در تلویزیون مدعی شد که فقط علومیکه بتونند حقی رو ثابت کنند عبادتند. بقیه ی علوم عبادت نیستند!!!!
کامنت قبلی در پاسخ به ایشان بود نه شما . 
کلا ایشان در تلویزیون حرفهای عجیب و غریب فراوانی زده اند . مثلا معتقد است که مسجد فقط برای نماز خواندن است و نباید جلسات تلاوت قرآن در مسجد برگزار شود. ایشان با این نظر شخص شان عملا مسجد را با نمازخانه ی توی ترمینال یا بیمارستان یکی کردند. در حالیکه در مصر مساجد  چندمنظوره هستند. 
در بحث علوم , حقیقتا همه ی علوم نافع و مفید و حتی ضروری هستند . 
ما به همه ی علوم حوزوی و دانشگاهی نیازمندیم.  این نظر شخصیه من است . 

سوال:

" علوم حوزوی بهتر است یا علوم  دیگر"

جواب:

همه ی علوم  ، خوب و ارزشمند هستند . ما چیزی بنام  علم بهتر نداریم . چون هر علمی سعی داره بخشی از نقصهای روحی  یا  جسمی  انسان رو تکمیل کنه و به انسان کمک بکنه .

همه ی علوم سعی می کنند که ما رو  کامل کنند .  پس همشون محترم و خوبند و باید به همه ی  علوم حوزوی و دانشگاهی و  علوم متفرقه احترام بگذاریم . 

+

شخصا از ادمهایی که روی علم خودشان تعصب دارند و علم خودشون رو  ملکه ی همه ی علوم دنیا می دونند  و فخرفروشی می کنند  و بقیه ی علوم  رو مسخره می کنند   فاصله می گیرم .  چون این حرفشون واقعا  صاحبان سایر علوم  رو  ناراحت می کنه .

+

ادم نباید اینقدر خودخواه باشه که علم خودش رو  کاملترین و بهترین علم دنیا بدونه و بقیه ی  علوم رو مسخره کنه . من قبلا برخی از علوم رو مسخره می کردم ولی الان می فهمم که چقدر احمق بودم  و چقدر در گمراهی و جهالت بسر می بردم . 

+

طبق یکی از احادیث : عاقلترین انسان کسی است که علم سایر مردم را به علم خودش اضافه کند .   چون هیچکس کامل نیست .   دانای مطلق  فقط خداست .

+

من  فایل رو دانلود نکردم  و نمی دونم توی این فایل دقیقا  چه حرفهایی زده شده  . فقط بصورت کلی  می خوام بگم  به همه ی علوم دنیا چه حوزوی و چه دانشگاهی و چه علوم  متفرقه  علاقه دارم چون از کودکی عاشق کسب علم  و مطالعه ی کتب و مقالات و مجلات مختلف علمی  بودم .  الان هم عاشق علم هستم . از فضای مجازی هم فقط برای کسب علم استفاده می کنم .

+

من شخصا همه ی علوم  دنیا رو  دوست دارم و بهشون احترام می گذارم .  همه ی علوم دنیا  عبادتند  .  چه حقی رو ثابت بکنند چه نکنند .  فرقی نمی کند . (یادتون باشه که من فایل رو دانلود نکردم و بطور کلی فقط نظر خودم رو اینجا نوشتم . می تونید نظر من رو به چالش بکشونید .  اگر این چالش به علم من اضافه کنه  من با روی باز  از این چالش  استقبال می کنم ) .

+

+ببخشید که اینقدر طولانی شد . من ذاتا  آدم پرحرفی هستم . شرمنده . پیری و هزار عیب شرعی !!!

پاسخ:
سلام دوست بزرگوار 
بنده در این فایل هم از علم نافع سخن گفتم و اینکه هر علمی که نافع باشه مورد تکریم و تایید دین اسلام هست و در کنار این علم باید به کمال و رسیدن خود به خدا  فراموش نشود
ممنونم که اینقدر با حوصله برای بنده نظر گذاشتید
۰۳ مهر ۹۵ ، ۲۰:۱۰ بصیر گراف
سلام
ما که پرس و جو کردیم فهمیدیم قبلا امکان پاره وقت وجود داشت اما چند سالی است که این امکان متاسفانه برداشته شده !!
پاسخ:
جدی؟
خیلی بده واقعا
از بیرون که نگاه میکنم میبینم که خیلی جای کار و پیشرفت هست توی حوزه

فک میکنم خیلی کارها توی این موضوعات باید بشه

نمیدونم شاید از داخل اینجوری نباشه
پاسخ:
بله کار بسیار هست ولی یکم تو حوزه ضعیف کار میشه
۰۲ مهر ۹۵ ، ۲۰:۲۲ سیّد محمّد جعاوله
عالیست.
پاسخ:
ممنون بزرگوار
۰۲ مهر ۹۵ ، ۱۴:۳۱ رادیو عاشقی
بسیار عالى 
موفق باشید
پاسخ:
ممنون از حضور شما 
۰۲ مهر ۹۵ ، ۱۲:۳۴ محمد حسین صادقی
عالی و مفید مثله همیشه
اره دین اسلام دین امل بودن نیست
دین به روز بودن و با معلومات بودنه
پاسخ:
حرفتون کاملا صحیح 
ممنون از حضور شما 
سلام
ممنون از مطلب خوبتون
موفق باشی
پاسخ:
ممنون از حضور شما 
۰۲ مهر ۹۵ ، ۱۱:۰۸ صادق زمانی
سلام
من درست متوجه منظور شما و نتیجه مطلب نشدم.
سوال دارم، در توضیخ وبلاگ نوشتید: نظم جدید جهانی ... منظورتون همون New Word's Order بوده؟
پاسخ:
بله همان هست
اما با دیدگاهی اسلامی

آقا من ورودی امسال حوزه هستم!!! به جان خودم یه هفته است میرم حوزه تو عمرم انقد از درس خوندن لذت نبردم واقعا درساشون درس زندگی و آدم شدنه البته برا من هان به کسی توهین نشه
پاسخ:
دروس حوزوی انسان رو زودتر میسازه
ولی علم های دیگر هم اگر هدف مقدسی داشته باشی ، انسان سازه
۰۲ مهر ۹۵ ، ۰۰:۱۹ سید مهدی عاشق علی
سلام
هر علم مفیدی  با نیت قربت انسان رو به کمال میرسونه ، کم نبودن شهدای هسته ای ما ، شهدای صنعت نفت ما و...
پاسخ:
بله کاملا صحیح میفرمایید سید جان
بنده هم همین رو نتیجه گیری کردم 
۰۱ مهر ۹۵ ، ۲۳:۰۸ فرناز فرزان
سلام
ممنون از پست خوبتون
همه ی علوم به هم مربوط هستن و به یک اصل می رسن. در قرآن رد پای تمام علوم از پزشکی گرفته تا نجوم و فیزیک و ... وجود داره. به نظر من یادگیری هر علمی اگه با نیت شناخت و نزدیک شدن به خدا باشه مقدسه.
پاسخ:
بله کاملا درسته 
بنده هم همین رو نتیجه گیری کردم
شنیدم خیلی سخته... برای همین دوست ندارم...
پاسخ:
اهان،ولی هرچیزی که علاقه داشته باشی ، سخت نیست
۰۱ مهر ۹۵ ، ۲۱:۳۷ بصیر گراف
ای کاش
حوزه این اجازه را به دانشجو ها میداد که در کنار خواندن دروس دانشگاه به صورت غیر حضوری دروس حوزوی را ادامه دهند.
پاسخ:
فکر کنم باشه 
به صورت پاره وقتی دارند

خوب بود
خداقوت 
پاسخ:
ممنون از حضور شما 
۰۱ مهر ۹۵ ، ۲۰:۵۲ رشته خیال
به نظرم نهایتا همه ی علوم به شناخت حقیقت خدا میرسن .
صفحه های آخر فایله رو دیدم خوشم اومد  وقت کردم حتما میخونم
پاسخ:
ممنون از شما که وقت خود را گذاشتید
موفق باشید 
۰۱ مهر ۹۵ ، ۲۰:۳۳ امیری حسین و نعم الامیر
من شخصا علوم حوزه رو در کنار علوم ریاضی و فیزیک ادامه میدم
پاسخ:
بسیار عالی 
انشالله موفق باشید 
نمیدونم... ولی خب دوست ندارم...
پاسخ:
دلیلی برای دوست نداشتن وجود نداره؟ عجب
من زیاد از علوم حوزوی خوشم نمیاد!
پاسخ:
چرا اخه
ممنون از حضور شما 
به نظر من هر علمی در جایگاه خودش نیازه.
به طبع هر کس باید در حد نیازش علوم دینی هم یاد بگیره ولی همیشه برای رسیدن به این حد علمی نیازی به تحصیل تو این رشته نیست.
تو هر علمی میشه زمینه ی الهی رو در نظر گرفت و برای خدا کار کرد.
طب،فیزیک،شیمی و ... هم مثل دروس حوزوی نیاز یک مملته که اگه نباشه جامعه و مردمی دیگه نمی مونه.
موفق و مانا باشید
یاعلی
پاسخ:
دقیقا حرفتون درسته
منون از حضور شما 
جالب بود
ممنون
پاسخ:
ممنون از حضور شما 
۰۱ مهر ۹۵ ، ۱۱:۳۲ محمدرضا زال آقایی
خوب بود
پاسخ:
ممنون از حضور شما 
کاملا صحیح.
پاسخ:
ممنون از حضور شما 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">